Negatieve “Plagiarius” award voor beursgenoteerd Joyou

Tijdens de “Ambiente” beurs voor consumentengoederen, die tot 15 februari 2011 in Frankfurt plaatsvond, is de Joyou Groep Building Materials Co., Ltd. onderscheiden met de “Plagiarius” prijs.

Deze zogenaamde ‘negatieve prijs’ is uitgereikt – volgens een verklaring van het Initiatief tegen Ideeëndiefstal, onder leiding van de designprofessor Rido Busse – wegens “bijzonder schaamteloos plagiaat”.

In het geval van de prijswinnende Chinese kranenfabrikant is het object in kwestie een kopie van de door Hansgrohe ontworpen Focus S wastafelmengkraan. Het bedrijf Joyou, gevestigd in Fujian, is sinds 2010 eveneens genoteerd aan de German Stock Exchange.

“Het zijn altijd de succesvolle producten in de markt, zoals de Focus S, die gestolen en gekopieerd worden,” benadrukt Richard Grohe, plaatsvervangend Voorzitter van de Raad van Bestuur Hansgrohe AG.

“Ideeëndiefstal kost banen”
De internationaal opererende douche- en kranenfabrikant schat de schade veroorzaakt door productpiraterij in de orde van vijf tot tien procent van de totale omzet per jaar.

“In vergelijking betekent dit dat het creëren van nieuwe banen bij Hansgrohe – en dan hebben we het over een flink aantal, ongeveer 100 banen – als resultaat van deze productkopieën, verhinderd wordt. Diefstal van intellectueel eigendom raakt de economie en veroorzaakt banenverlies.”

“De consument is altijd de dupe”
”Qua uiterlijk is het voor de gemiddelde consument bijna onmogelijk om het origineel van Hansgrohe en de kopie, verkocht onder de naam JY 00121, van elkaar te onderscheiden”, legt Richard Grohe uit.

“Hoe dan ook biedt ons originele product aanzienlijk meer op het gebied van functionaliteit en vertegenwoordigt het dus meer waarde voor de gebruiker.”

In het geval van de Focus S uit deze toegevoegde functionaliteit zich bijvoorbeeld in de waterbesparende EcoSmart perlator, die de waterdoorstroom reduceert tot 5 liter per minuut, het QuickClean anti-kalksysteem voor duurzaamheid en de geïntegreerde Safety Functie heetwaterbescherming.

“De makers van productkopieën hopen te concurreren op basis van kostenverlaging,” aldus Richard Grohe. “Daarom investeren zij weinig in functionaliteit en kwaliteit van de producten. Doorgaans is het de consument die benadeeld wordt. Consumenten zijn altijd beter af als zij voor het originele product kiezen.”

Plagiarius: de “prijs die niemand wil”
Sinds 1977 worden fabrikanten en distributeurs van productkopieën ieder jaar ‘onderscheiden’ met de “Plagiarius” award.

“Ons doel is om de schaamteloze diefstal van ideeën – wat eigenlijk diefstal van intellectueel eigendom is – als een middel om het publiek bewust te maken van de gewetenloze zakelijke praktijken van productpiraten,” zo beschrijft professor Rido Busse de gedachte achter “Aktion Plagiarius e.V.”.

De prijs is, in de vorm van een zwarte kabouter met een gouden neus – een metafoor voor de illegale winst: “Het is de gouden neus die productpiraten verdienen voor zichzelf, letterlijk ten koste van de oorspronkelijke fabrikanten,” vertelt Busse.

De in totaal tien ontvangers van de Plagarius prijs 2011 – de “prijs die niemand wil” – zijn gekozen door een panel van rechters, bestaande uit acht personen. Zij vertegenwoordigen een breed scala van verschillende sectoren en interesses, inclusief design, bescherming van industriële eigendomsrechten, het bedrijfsleven en brancheorganisaties.

Bron: Hansgrohe






Peiling

Mijn voorkeur gaat uit naar...
Bekijk resultaten

Categorieën

Tags