Nederlanders nemen het minst “me-time” in de badkamer

Ideal Standard, een toonaangevend merk op het gebied van innovatieve en door design gedreven badkameroplossingen, publiceert vandaag de resultaten van de Europese consumentenenquête waaruit blijkt dat badkamers een sleutelrol spelen in het dagelijks leven en hierin volledig geïntegreerd zijn.

Nederlanders vallen op door hun praktische kijk op de badkamer. In tegenstelling tot veel andere Europeanen gebruiken de meeste Nederlandse respondenten de badkamer uitsluitend voor de gebruikelijke hygiëne-activiteiten. Van alle Europeanen nemen Nederlanders tevens het minst “me-time” in de badkamer.

Het vooraanstaande onderzoeksbureau Synovate voerde voor Ideal Standard een online survey uit, op basis van een groep van 4.000 respondenten verdeeld over elf Europese landen. Uit de resultaten komt het volgende naar voren:

De funruimte: klaar voor een avondje uit!

Nederlanders besteden over het algemeen slechts tien tot vijftien minuten om zich klaar te maken voor een avondje uit of een date. Hiermee zijn ze van alle Europeanen de snelste.

Jongeren (15-30 jaar) gebruiken de badkamer het meest om zich klaar te maken voor een avondje uit of een date. 54% van deze groep zegt dat de badkamer hun eerste keuze is om zich voor te bereiden op een date. Dit cijfer neemt af tot 34% voor de dertigers. Van alle respondenten die zich in de badkamer op een date voorbereiden, doet 65% dit omdat daar de benodigde voorzieningen aanwezig zijn.

De romantische kamer: tijd voor elkaar in de badkamer.

Een ander opvallend resultaat van het onderzoek is dat Nederlanders, van alle Europeanen, de minste tijd besteden aan romantische momenten in de badkamer. Eén op de vijf geniet van een romantisch moment van gemiddeld 24 minuten in hun badkamer.

Het gemiddelde voor de rest van Europa is dertig minuten, waarbij de Duitsers met 36 minuten aan kop lopen. De meeste Nederlanders hebben zes van deze romantische badkamermomenten per maand.

Over het algemeen hebben mensen tussen de 21 en 30 jaar de meeste van dit soort ontmoetingen (27%). Van alle Europese respondenten zegt 36% dat de door de badkamer geboden privacy hen naar deze plek leidt wanneer zij op zoek zijn naar romantiek.

Reflectie: Uiterlijk en innerlijke gevoelens

Gemiddeld kiezen Europeanen de badkamer als de populairste plek om hun look te checken. Van alle Europeanen houden Nederlanders hun look het minst in de gaten, met 53 keer per maand. Dit komt neer op minder dan twee keer per dag. De Russen bekijken zichzelf het vaakst in de badkamer: meer dan zeventig keer per maand.

Ook besteedt de Nederlander de minste tijd aan schoonheidsrituelen in de badkamer, met een gemiddelde van zeven minuten. Nederlandse mannen houden hun schoonheidsrituelen niet verborgen en 24% van de mannelijke respondenten geeft aan de badkamer te gebruiken voor uiterlijke verzorging, het gebruik van cremes, etc.

Dit is nog steeds een stuk minder dan het aantal vrouwen (36%), maar de mannen lijken bezig te zijn met een inhaalslag.

De speelkamer: de tijd nemen om met de kinderen te spelen, te zingen, te lezen of te bellen

Het bad wordt het meest gebruikt om met de kinderen te spelen. Kinderen worden niet alleen gewassen in de badkamer, maar 40% van de ouders wast ook hun huisdieren in het bad of de douche.

Eén van de respondenten noemde een voorbeeld van een bijzondere badkameractiviteit: “De huisdieren, konijnen, vrij rond laten rennen, omdat er geen draden zijn waar ze op kunnen knabbelen”.

Andere ontspannen activiteiten in de badkamer zijn bellen, sms’en, lezen, zingen en muziek luisteren. Vooral muziek luisteren komt regelmatig voor in de badkamer; één op de zeven mensen geniet bijna een half uur lang van muziek.

Nederlanders plegen gemiddeld elf telefoontjes per maand in de badkamer, waarvan 50% terwijl zij op het toilet zitten. Jongeren tussen de vijftien en twintig jaar besteden meer tijd aan  deze activiteiten dan andere leeftijdsgroepen.

Bijkomen: vermoeidheid afspoelen

Een ander interessant gegeven is dat 13% van de Europese mannen de badkamer gebruikt om van een kater af te komen, tegenover maar 8% van de vrouwen. Nederlanders nemen evenveel tijd om te herstellen van een kater als het klaarmaken voor een avondje uit: vijftien minuten.

Zelfs als het geen zware avond is, hebben Nederlanders toch tijd nodig om wakker te worden. Dertig procent van de mensen heeft minstens zeven minuten nodig om te ontwaken. Het grootste deel van deze tijd speelt zich af onder de douche. Aan het eind van de dag gaan vooral de Nederlandse vrouwen de badkamer in om de dag van zich af te spoelen.

Dit onderzoek laat niet alleen het groeiende belang zien van ‘me-time’ in de badkamer, maar toont ook aan dat veel mensen de badkamer zien als een dynamische, leuke en flexibele omgeving waar zich verschillende activiteiten afspelen. Een aantal van de gekste dingen die mensen in de badkamer doen, zijn gitaarspelen, dansen, huisdieren wassen of zelfs auto-onderdelen schoonmaken. De badkamer wordt gezien als één van de meest veelzijdige kamers in het huis, waar mensen ontspannen, denken over de avond die voor hen ligt, geheimen delen met de spiegel en weer mens worden. De lijst is eindeloos. Dit helpt ons onze visie sterker naar voren te brengen en badkameroplossingen te ontwerpen die geïnspireerd zijn op het echte leven en de verschillende behoeften en wensen die horen bij alle aspecten van het leven,” vertelt David Hamill, voorzitter Ideal Standard International.

Interessante voorbeeld van badkamergebruik uit heel Europa:

In de zoektocht naar intimiteit bieden de doucheruimtes van Ideal Standard dat extra stukje privacy en meer veiligheid. Ook kan de veiligheid gemakkelijk verbeterd worden door Ideal Standard douches en badkuipen te voorzien van Ideal Grip, een op water gebaseerde coating die het risico op uitglijden drastisch verminderd.

Persoonlijke verzorging vraagt om een goed georganiseerde badkamer met goed ingedeelde opslagruimte, in het bijzonder voor mensen met weinig ruimte. Ideal Standard Connect helpt hierbij en is  specifiek ontworpen om meer ruimte in de badkamer te creëren. Ten slotte is de Ideal Standard Idealrain een goede optie om weer op te laden.

Deze oplossing heeft de Red Dot design award in de wacht gesleept en bevat een gladde, ultradunne douchekop die gebruikers een relaxte douche-ervaring geeft.
Dit onderzoek is uitgevoerd door Synovate, een leidend wereldwijd onderzoeksbureau, door middel van een online poll.

Vierduizend mensen tussen de vijftien en 75 jaar oud beantwoordden vragen over wat zij doen in hun badkamer, waarom ze daar hun tijd besteden en geven daarmee inzicht in hoe leeftijd en geografie van invloed kunnen zijn op behoeften in bepaalde levensfasen.

De survey is uitgevoerd in elf Europese landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland, België, Nederland, Rusland, Bulgarije, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek laat zien hoe de wensen en verlangens van consumenten in de badkamer veranderen onder invloed van leeftijd, geslacht, cultuur, familie en persoonlijke situaties.

Het toont niet alleen hoe badkamers worden gebruikt voor de routinematige wasactiviteiten, maar ook de meer ongebruikelijke gewoontes. De resultaten versterken Ideal Standard’s merkethos “Inspired by Real Life die een sterk begrip laat zien van de intieme en persoonlijke rol die de badkamer speelt in het dagelijks leven.

Ideal Standard complete badkameroplossingen vertalen deze inzichten in slimme, functionele, toekomstbewuste en innovatieve designs.

Bron: Ideal Standard






Peiling

Mijn voorkeur gaat uit naar...
Bekijk resultaten

Categorieën

Tags