Laufen Forum wint Award voor Corporate Architecture

Het Laufen Forum, het expositie- en bezoekercentrum van de Zwitserse badkamerspecialist Laufen, een exemplarische realisatie van Corporate Architecture is dit voorjaar onderscheiden met de Zwitserse “Award voor Marketing & Architectuur 2010”.

Corporate Architecture is nog jong op het gebied binnen de bedrijfsarchitectuur dat merkbeleving en architectuur als centraal thema heeft.

De uitreiking vond plaats in het Kultur- und Kongresszentrum Luzern (KKL), in het kader van het “2e Award voor Marketing & Architectuur” event.

Het Laufen Forum, een ontwerp van de architecten Nissen & Wentzlaff uit Basel, bevindt zich bij het hoofdkantoor in Laufen, in het Zwitserse Kanton Baselland.

Het gebouw won de prijs in de categorie A “Kantoor- en Zakelijke panden, Industrie- en Commerciële gebouwen”.

Architectuur en bedrijfsidentiteit
Het Award voor Marketing & Architectuur wordt jaarlijks uitgereikt aan personen en ondernemingen die er op een exemplarische wijze in slagen om, op basis van hoogwaardige Corporate Architecture, in Zwitserland objecten te ontwerpen en te realiseren.

De uit prominente leden bestaande jury kende het Laufen Forum de prijs toe, vanwege de duidelijk herkenbare relatie tussen het gebouw, de bedrijfsfilosofie en de manier waarop Laufen zichzelf en diens merk op de markt presenteert.

De organisator oordeelde dat de manier waarop de architectuur de bedrijfsidentiteit onderstreept uniek is, en dat de positieve aanblik van buitenaf voor een duurzame voorsprong op de concurrentie zorgt.

Creatieve gebouwen en ruimtes die veel authenticiteit uitstralen vormen niet alleen een inspiratie voor medewerkers, maar ook voor klanten en zakelijke partners.

Een uniek karakter
De beoordelingscriteria voor het Laufen Forum waren dan ook niet uitsluitend technisch van aard, maar omvatten ook emotionele elementen.

De jury was van mening dat het gebouw zich onderscheidt, omdat het de context uitstekend weergeeft, en de architectuur ervan de Corporate Identity op een indrukwekkende wijze uitstraalt.

Bij de besluitvorming stonden daarom de belevingskwaliteit, de gebruikte materialen, het kleur- en lichtontwerp centraal.

Maar ook werd er gekeken naar de vorm van het gebouw als drager van de marketingboodschap, en als link tussen het merk en de activiteiten van de firma.

De jury was vooral onder de indruk van het unieke karakter van het innovatieve gebouw dat de bedrijfs- en merkwaarde op een subtiele manier uitstraalt, en het ondubbelzinnige bewijs vormt dat de onderneming klantenmarketing hoog in het vaandel heeft staan.

Een ‘groen’ gebouw
Het in 2009 voltooide bouwwerk is op architectonisch en technisch gebied even uniek als hoogwaardig. De betonnen constructie bevat nauwelijks ramen en doet qua vorm, vanuit de lucht gezien, denken aan een van de bekende Laufen-wastafels.

Het ontwerp is gebaseerd op een bruggenbouw stammend principe: De ver vooruitspringende monolithische, vrijstaande vorm rust op een enkele pijler.

Het is volledig gebouwd volgens de minimale energienorm en verbruikt een minimum aan brandstof en kan het zonder airconditioning stellen. Het atrium wordt op natuurlijke wijze via lichtschachten in het dak verlicht.

Maakt kennis
Het Laufen Forum is een plek waar mensen op een indrukwekkende manier kennis kunnen maken met dit Zwitserse topmerk en diens producten. Het gebouw dient als platform voor architecten, huishoudtechnici, groothandelaren en ambachtslieden.

Maar ook de eindgebruiker is hier welkom om een kijkje te komen nemen in de eigentijdse en avant-gardistische badkamerwereld van Laufen.

Bron: Laufen






Peiling

Mijn voorkeur gaat uit naar...
Bekijk resultaten

Categorieën

Tags