2009 goed boekjaar voor Hansgrohe

Dankzij innovaties op de juiste koers.

“Geen arbeidstijdverkorting, geen ontslagen, geen inhoudingen op lonen of sociale voorwaarden, geen investeringsstops, geen radicale budgetinkrimpingen”, vat Siegfried Gänßlen, Voorzitter Raad van Bestuur Hansgrohe AG, het afgelopen boekjaar samen.

“2009 was zeker een uitdagend jaar. De uitwerkingen van de economische crisis op de wereldhandel en de bouw hebben bij ons als multinational – zoals in de gehele internationale sanitairbranche – duidelijk hun sporen nagelaten.

Desondanks bleef de te verwachte omzetdaling binnen de enkele procenten. Dit dankzij vroegtijdig ingezette tegenmaatregelen en gezamenlijke inspanningen met onze handelspartners.”

In totaal was de netto-omzet van Hansgrohe AG in het boekjaar 2009 €610 miljoen (2008: €668 miljoen) – een daling van 8,6% ten opzichte van vorig boekjaar.

Het resultaat voor rentes, belastingen en afschrijvingen kon de douche- en kranenspecialist uit het Zwarte Woud ondanks de gedaalde omzet toch verhogen, met €140 miljoen (2008: €131 miljoen) werd een nieuw record neergezet.

Ook klom in het afgelopen boekjaar de EBITDA-marge naar 22,9% (2008: 19,7%). Het is gelukt om het personeelsbestand met wereldwijd ca. 3.100 medewerkers – waarvan ruim 60% werkzaam in Duitsland – op het niveau van vorig jaar te behouden.

“Wij hebben onze marktpositie in binnen- en buitenland verder kunnen verbeteren,” luidt de positieve balans van de CEO van Hansgrohe AG. “2009 was een goed jaar voor onze onderneming.”

Groeimotor Duitsland
Anders dan in de afgelopen jaren kwamen de groeiimpulsen in 2009 vooral uit Duitsland, waar de onderneming opnieuw marktaandeel won.

Terwijl hier het omzetvolume met 3% naar €140 miljoen klom (2008: €137 miljoen), lag de orderintake buiten de Duitse grenzen in de eerste 6 maanden duidelijk onder het niveau van vorig jaar.

In het buitenland eindigde 2009 met -12%, de omzet daalde naar €470 miljoen (2008: €531 miljoen). Het aandeel van de internationale omzet in de netto-omzet in het afgelopen boekjaar liep daardoor terug naar 77% (2008: 80%).

“Van markt tot markt is de uitwerking van de economische crisis zeer verschillend”, legt Gänßlen uit. “In centraal Europa, het Verre Oosten en Afrika zijn wij ten opzichte van 2008 voor een deel duidelijk gegroeid.

In een aantal markten viel de laagconjunctuur samen met de huizen- en bouwcrisis, zoals in de Verenigde Staten, Spanje en Groot-Brittannië, waardoor we verliezen in de dubbele procenten moesten incasseren.”

Toch lukte het de onderneming de omzetdaling in het tweede halfjaar te stoppen of terug te dringen.

“Vanaf het derde kwartaal 2009 hebben de buitenlandse ondernemingen en projecten weer merkbaar aan groei gewonnen”, verklaart Siegfried Gänßlen. “De orderintake in september 2009 was het beste in de geschiedenis van Hansgrohe.

Sindsdien zien wij in alle verkoopkanalen een omzetplus ten opzichte van jaar daarvoor.”

2009 – Jaar van innovaties
Inderdaad hebben de concentratie op de verbetering van de klantenservice, de voortzetting van de internationale expansiekoers, intelligent kostenmanagement en de uitbouw van de innovatiekracht er toe bijgedragen de onderneming op de juiste koers te houden.

“Dat wij onze concurrentiepositie in een onzekere omgeving konden verstevigen, komt door het feit dat wij ons aan onze strategie hebben vastgehouden en ook in 2009 krachtig in innovaties geïnvesteerd hebben”, geeft Siegfried Gänßlen aan.

Hansgrohe AG heeft in de afgelopen jaren 35 patenten, 304 wettelijk beschermde modellen en 45 handelsmerken aangevraagd.

Zij zijn kenmerkend voor het hoge innovatietempo en het succesvolle samenspel van onderzoek, ontwikkeling en productie vanuit de basis in Duitsland.

“2009 was voor Hansgrohe AG daarom minder het jaar van de crisis maar meer het jaar van innovaties.”

De positieve respons op het nieuwe kranen- en doucheprogramma PuraVida van Hansgrohe, de designercollectie Axor Urquiola en de uitbreiding van de Pontos AquaCycle-technologie met de mogelijkheid tot warmteterugwinning, hebben voor rugwind gezorgd.

Investeringen in de toekomst
De continue verbetering van de kostenstructuren bij constante hoge kwaliteit verschaft ook in het komende jaar de voorwaarde om in de ontwikkeling van nieuwe ideeën en extra groeipotentieel te investeren.

Rond de €37 miljoen – een recordbedrag in de Hansgrohe geschiedenis – zal de onderneming voor zowel de uitbreiding van de industrie als voor investeringen in technologie, design, kwaliteit en duurzaamheid inzetten.

“Daarvan gaat zo´n €30 miljoen naar onze fabrieken in Duitsland,” kondigt Siegfried Gänßlen aan. “Wij gaan in 2010 nog een keer verbouwen en onze kranenfabriek in Offenburg met 50% vergroten.

Hieraan zijn – afhankelijk van de bedrijfsontwikkeling – 50 tot 100 nieuwe arbeidsplaatsen verbonden.”

Tevens gaat de Hansgrohe Groep haar internationaliseringkoers voorzetten en haar verkoopteam verder versterken.

Na oprichting van haar dochterondernemingen in Zuid-Afrika, Australië, Kroatië en Mexico in 2009, opende de douche- en kranenspecialist uit het Zwarte Woud afgelopen januari de deuren van haar vertegenwoordiging in Abu Dhabi en een Flagship Store in Dubai.

“De voorbereidingen op voortzetting van de expansie in Zuid-Amerika, Zuidoost Azië en het Midden Oosten verlopen in volle vaart,” deelt de Bestuursvoorzitter mee.

“Wij zijn er zeker van dat wij met onze kwaliteitsproducten “Made in Germany” ook in deze veelbelovende regio´s punten kunnen behalen.

Zo zal het samen met onze marktpartners lukken, sterker uit de crisis te komen en dit jaar weer op groei aan te sturen. Zodra de economie weer aantrekt, zijn wij er klaar voor om op volle kracht door te gaan.”

Bron: Hansgrohe






Peiling

Mijn voorkeur gaat uit naar...
Bekijk resultaten

Categorieën

Tags